ورود ثبت

ورود به حساب کاربری خود

نام كاربري *
رمز عبور *
من را به خاطر داشته باش

ساخت يك حساب كاربري

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده مورد نیاز است.
نام *
نام كاربري *
رمز عبور *
تكرار رمز عبور *
ايميل *
تكرار ايميل *
كپچا *

محرم در بالاجاده

مهم ترین سوگواریهای مذهبی در بالاجاده  همانند سایر نقاط ایران برای شهدای واقعه کربلاست.که با شروع محرم هر سال آغاز شده و تا دهم محرم که سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانش است ادامه دارد.عزاداری در بالاجاده زبانزد خاص و عام است و با تشریفات خاصی برگزار می شود.از جمله این عزاداری راه افتادن چند تن از روحانی مبلغ به همراه مردان وزنان علاقه مند و غیر کارمند و غیر محصل ،در قالبی منصوب به روضه خوانی درصبح هر روز که از مسجد مهدیه محل شروع شده و سپس خانه به خانه تا ظهر آنروز ادامه دارد.

عزاداری دیگر که با شور خاصی برگزار می شود راه افتادن هیئات  می باشد که از شبهای چهارم و پنجم محرم به بعد راه می افتند . هر کدام از این هیئتها ، دارای مکان جخاصی می باشند که معمولا مسجد محل است.به دلیل علاقه مند بودن مردم بالاجاده به عزاداری امام حسین (ع)حتی افرادیکه به تهران و شهرههای اطراف تهران هم مراجعه کرده اند به دلیل کثرت جمعیت در تهران،تشکیل هیئت مذهبی داده اند و با همان رسم و رسوم و نوع خاص زنجیر زدن که مختص بالاجاده ایها ست ، عزاداری می کنند.در بالاجاده حدود ساعت 20:30 دقیقه هر شب ، هر هیئت مذهبی از مکان خود شروع به حرکت کرده و در تکیه حسینه محل گرد هم می آیند.سپس همه با هم به عزاداری می پردازند.که صحنه بسیار زیبا و شگفن انگیزی خلق می کنند.


هیئتهای مذهبی

1- هیئت ابا الفضلی که از قدیمی ترین هیئتهای بالاجاده است .و حدود نیمی از اعزای آنرا سادات تشکیل می دهند .مکان آن واقع در مسجد ابا الفضلی ، واقع در شمال شرقی روستا می باشد.

2- هیئت محبان امام رضا (ع) که جدید ترین هیئت تاسیس شده در بالاجاده است و اکثراعزای  آنرا جوانان و نوجوانان تشکیل داده و محل آن در خیابان فرهنگ ( خیابان اصلی بالاجاده- منصوب به شهرک)در شمال روستا می باشد.

3- هیئت ثار الله در مرکز بالاجاده و در مسجد جامع محل است.این هیئت همم یکی از هیئات جدید التاسیس است که اکثر اعزای آنرا جوانان همان محل تشکیل می دهند.

4- هیئت انصار الحسین (ع) یکی از هیئتهای قوی و بزرگ محل که اعزای آن تلفیقی از جوانان ،نوجوانان و میان سالان محل است که در سال 1371 تاسیس شده و مکان آن در مرکز محل و در مسجد مهدیه می باشد.

5- هیئت صاحب الزمان(عج)،ملقب به هیئت صاحب الزمانی که مانند هیئت ابا الفضلی از قدیمیترین هیئتهای بالاجاده است که اعزای آنرا کهنسالان و دیگر گروه سنی تشکیل داده اند.مکان آن در جنوب غربی محل واقع در مسجد صاحب الزمان (عج) می باشد.

6- هیئت منتظران مهدی (عج) یکی از هیئتهای جدید التاسیس و واقع در حسینه تازه ساخته شده منتظران مهدی در مرکز بالاجاده است و اکثر اعزای آنرا جوانان و نوجوان محل تشکیل داده اند.

7- هیئت حسینییه که آن هم یکی از سه هیئت قدیمی بالاجاده است که متولیان آن از طایفه غربتی محل می باشند.اعزای آن تلفیقی از غربتیها و دیگر طوایف حاضر در آن محل و از قشر جوانان و نوجوانان و بزرگسالان تشکیل شده است.

8- هیئت جان نثاران حسین(ع) که در گرگان فعالیت می کند و تلفیقی از جوانان و بزرگسالان، از بالاجاده ایهای مقیم گرگان می باشد.

9- هیئت سید الشهداء در تهران -شهر ری فعالیت می کند و اعزای آنرا بالاجاده ایهای مقیم شهر ری تشکیل می دهند.مکان این هیئت در شبستان مدرسه ایست که سرایه داری آنرا آقای اصغر شهریاری از بالاجاده ایهای مقیم شهر ری به عهده دارد.بیشتر عزاداری آنان در جوار حرم حضرت شاه عبد العظیم حسنی برگزار می شود.

10- هیئت حضرت علی اکبر(ع) در تهران -در منطقه 20 (فلاح)فعالیت می کند و حتی برای چند سال متوالی به عنوان هیئت نمونه جنوب غرب تهران شناخته شده است.اعزای آن از بالاجاده ایهای ساکن تهران است .مکان این هیئت واقع در میدان مقدم در حسینیه ایست که خود آنرا خریداری کرده اند.

11- هیئت غلامان حضرت اباالفضل(ع) درتهران - اسلامشهر فعالیت می کند و اعزای آنرا بالاجاده ایها و قلندرایشیهای مقیم اسلامشهر تشکیل می دهند.


 

علم بستن و دور دادن علم

علم ( پرچم ) نشانگر پرچم امام حسین (ع)است که با دور دادن آن به خانه های مردم ، انها را به فراخوانی در زیر پرچم که علم مبارزه با ستم و ستمگران است دعوت می کند. این علم شامل یک دسته از جنس چوب و یک نشان دست در نوک آن و پارچه های سبز و رنگی در تنه آن می باشد.هدف از قرار دادن دست در بالای آن همان دست قطع شده حضرت عباس است و به این معنی که علمدار امام حسین بوده است و شدیدا مورد احترام مردم می باشد.در شب هشتم علمها در منزل سادات یا با حضور سادات بسته شده و در روز هشتم به اتفاق چند تن از اعضای هر هیئت در محدوده جغرافیایی خودش به گردش در می آید.و به هر خانه ای که می روند با لعنت کردن یزید و ذکر صلوات و خواندن اشعاری چون " این علم از کیست که بی صاحب است " علم را به جهت تبرک داخل هر یک از اتاقها دور داده و صاحب خانه وجهی به جهت کمک برای هیئت و مراسم عزاداری به علم پرداخت می کند.بعضی از خانه ها به جای پول ،برنج ، روغن قند و ... پرداخت می کنند.


 

جوش زدن

این رسم از اول محرم تا شب و روز دهم برقرار است.هر کدام از هیئتها قبل از تشکیل دادن صف و حرکت به سمت تکیه حسینیه به جهت شروع و گرم کردن مجلس اقدام به جوش زدن می نمایند. به اینصورت که با دست چپ کمر نفر بغلی را گرفته و با دست راست سینه می زند.و همگام با حرکت منظم پا ، دایره وار می چرخند..این رسم در حیاط تکیه حسینه هم قبل از اینکه دسته ها ی زنجیر زنی برسند برقرار است.

در قدیم در وسط حیات تکیه سه پایه ای بود که بر بالای آن مشعل افروخته بود.در هنگام محرم بر بالای این سه پایه ،پارچه های کهنه ای را پیش از محرم از مردم می گرفتند،می افروختند و بر گرد این آتش شعر می خواندند.برای جمع آوری پارچه های کهنه ، شماری از بچه ها را به محله ها می فرستادندو آنها این شعرها را می خواندند." مشعل دله، مشعل دله،وچا بمونه کوچه دله، جم کاندنه مم سر سو، هرکس ندیه دکفه کله، " ترجمه آن چنین اس" بچه ها برای جمع کردن پارچه های کهنه به جهت روشن کردن مشعل به داخل کوچه ها آمدند هر کس پارچه کهنه اش را ندهد الهی داخل آتش بیفتد."


 

عبور از زیر ذوالجناح و آتش زدن خیمه ها

یکی از زیباییهای عزاداری در ظهر عاشورا وارد شدن اسیران ،آتش زدن خیمه ها،حجله قاسم،جنازه علی اکبر،رجز خوانیهای شمر ،اسیر شدن امام سجاد و قدرت نمایی لشکر یزید است.در نزدیکی ظهر عاشورا ، هنگامیکه همه دسته های عزاداری در مقابل انبوه جمعیت به سینه زنی و زنجیر زنی مشغولند،آنها وارد تکیه شده و تاثیری به سزایی روی مردم می گذارنداسب بی سوار امام حسین( ذوالجناح ) هم جزو این نمایش می باشد .افراد بیمار افسار اسب را گرفته و یا از زیر آن رد می شوند.در این بین کودکان را هم از زیر آن رد می کنند.

بعد از یکی دو بار دور زدن در حیاط تکیه شمر با رجزخوانی اقدام به آتش زدن خیمه ها می کند.که شوری بزرگ بین جمعیت ایجاد می شود.رجز خوانی شمر به اینصورت است

کنون ببین در این مکان چه آتشی به پا کنم                 نه خوفی از بشر مرا نه ترسی از خدا کنم
اگر خدا قیامتش به روز واپسین بود                          قیامت مرا ببین به کربلا چه ها کنم
روان چو سیل بی کران زخون شیر خواره اش             زخون اکبر جوان زمین نینوا کنم
به دل شرارز کینه و دو نیزه ای به دست من ...

سپس یکی از روضه خوانان حسینی روضه می خواندو نماز جماعت برگزار می شود.بعد از پایان مراسم افرادیکه نظری دارند ناهار می دهند.

شایان ذکر است شب عاشورا مراسم احیاء با حضور مداحان و اجرای زیارت عاشورا در مکان هر یک از هیئتها برگزار می شود. بعد از نماز صبح افراد در دو دسته سینه زنی به منزل امام جماعت می روندو در آنجا روضه ای خوانده می شود.البته در هنگام حیات مرحوم شیخ ابو الحسن فرخی که از یزرگترین روضه خوانان و سراینده گان شعر حسینی در بالاجاده ،این دسته ها به منزل ایشان هم می رفتند و مراسم روضه خوانی آنجا هم اجرا می شدو سپس با شیر پذیرایی می شدند.

سپس در حدود ساعت ده صبح دسته های زنجیر زنی شروع به حرکت به سمت تکیه حسینه محل می کنند.


 

شام غریبان

شام غزیبان رسمی است که در غروب عاشورا برگزار می شود.همه هیئتها در دو گروه سینه زمی وارد تکیه می شوند و با اندوه خاصی در خاموشی چراغها عزاداری می کنند.و بعد ار آن برای اطعام به منزل اطعام دهندگان می روند.برخی غذایی در منزل پخت کرده و برای اطعام مردم بی بضاعت و غریب و درمانده به تکیه می آورند.

برگرفته از کتاب سورم سرا

نوشتن دیدگاه

1- لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
2- نظراتی را که حاوی توهین یا خلاف قوانین اجتماعی و اخلاقیست، منتشر نخواهد شد.

* نكته: نظرات اعضاي سايت كه به حسابشان وارد شده باشند، بدون نياز به تاييد منتشر خواهد شد.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لینکستان