ورود ثبت

ورود به حساب کاربری خود

نام كاربري *
رمز عبور *
من را به خاطر داشته باش

ساخت يك حساب كاربري

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده مورد نیاز است.
نام *
نام كاربري *
رمز عبور *
تكرار رمز عبور *
ايميل *
تكرار ايميل *
كپچا *

سوگواری محرم بالاجاده به روایت سورم سرا

 در آغاز کار، هیات ها جهت تدارکات مراسم عزاداری به هر یک از اعضا، مسئولیت هایی می دهند. در شبهای اول چندان تحرکی دیده نمی شود ولی از شبهای پنجم و ششم، شور حالی دیگر پیدا میکند. هر شب پس از صرف شام که توسط برخی تدارک دیده شده، دسته های سینه زنی و زنجیر زنی که همگی ملبّس به لباس سیاه هستند در تکیه محل و کوچه ها و محله ها به اه می افتد و مراسم نوحه خوانی همراه با زنجیر زنی یا سینه زنی بر پا می کنند.

در كتاب فاخر برادران قائمي در مورد سوگواري محرم در بالاجاده اينچنين ميخوانيم : سوگواری محرم ؛ مهمترین سوگواری مذهبی دربالاجاده، همانند سایر نقاط ایران برای شهدای واقعه ی کربلاست. که با شروع محرّم هر سال، آغاز می شود و تا 10 محرم که سال روز شهادت امام حسین(ع) و یارانش است ادامه دارد. در آغاز کار، هیات ها جهت تدارکات مراسم عزاداری به هر یک از اعضا، مسئولیت هایی می دهند. در شبهای اول چندان تحرکی دیده نمی شود ولی از شبهای پنجم و ششم، شور حالی دیگر پیدا میکند. هر شب پس از صرف شام که توسط برخی تدارک دیده شده، دسته های سینه زنی و زنجیر زنی که همگی ملبّس به لباس سیاه هستند در تکیه محل و کوچه ها و محله ها به اه می افتد و مراسم نوحه خوانی همراه با زنجیر زنی یا سینه زنی بر پا می کنند. دسته از هیات های عزادار تشکیل شده است.سالها قبل، دو گروه سینه زنی به نام های هیات ابوالفضلی و هیات صاحب الزمانی وجود داشته است. چند سال جلوتر هم دسته ی سومی به نام هیات حسینی تشکیل شد که بانیان و بیشتر اعضای آن از طایفه غربتی می بودند. این گروه با همیاری مردم، ساختمان هیات حسینی را نیز در محله خود، واقع در جنوب آبادی، دایر کردند. در سال 72 نیز هیئت مسجد مهدیه با نام هیئت انصارالحسین(ع) تشکیل شد و بعد از آن هم هیئت هایی چون، ثارالله مسجد جامع، منتظران حضرت مهدی(عج) ، محبان رضا(ع) شهرک ، جانثاران ابا عبدالله الحسین بالاجاده ایهای گرگان، حضرت علی اکبر بالاجاده ایهای تهران تشکیل شدند. هر هیئت برای خود ساختمانی دارد که مجهز به سالن عزاداری، آشپزخانه و آبدارخانه و هم همچنین ظروف آشپزخانه و آبدارخانه می باشد . در شبهای ده گانه محرم، برخی افراد که توانگرند در تکیه و هیات ابوالفضلی و یا صاحب الزمانی ، مردم را به شام دعوت میکنند بعضی نیز با دعوت کردن شماری از مزدم در خانه ی خود، نذورات را انجام می دهند. مرکز تجمع اهالی در مراسم محرم، تکیه می باشد که در وسط محل قرار دارد. در شبها،جمعیت زیادی از زنان و مردان در حیاط تکیه حاضر شده و به تماشای مراسم جوش زدن، سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند که این مراسم از شبهای پنجم و ششم، تا نیمه های شب ادامه دارد.ازدحام جمعیت در شب های تاسوعا و عاشورا بیشتر از هر وقت دیگر است. پیشتر ها در شب هفتم، دسته عزاداری بالاجاده به روستای النگ در شمال محل که حدود چهار کیلومتر فاصله دارد می رفت و در شب هشتم، دسته های عزادار بالاجاده به النگ، طوق و علم روی فردی به نام (( پدر حیدر علی خاکی)) می افتد و آن شخص فوت میکند و از آن پس این رفت و آمد ها هم کنار رفت.

جوش زدن : این رسم از اول محرم تا 10 محرم برقرار است. هر شب پیش ازآنکه دسته های سینه زنی و زنجیر زنی وارد حیاط تکیه شوند، افرادی با گرفتن کمر های یکدیگر، خود را به هم نزدیک کرده و برگرد مشعلی که در وسط حیاط قرار دارد میچرخند.قرار گرفتن افراد در این مراسم بدین صورت است که با دست چپ کمر نفر بغلی را چسبیده و با دست راست سینه میزنند و همگام با حرکات منظم پا، دایره وار می چرخند. قدیم الایام در وسط حیاط تکیه سه پایه ای بود که بر بالای آن مشعل افروخته بود. در هنگام محرم بر بالای سه پایه، پارچه های کهنه ای را که پیش از محرم از مردم میگرفتند، می افروختند و بر گرد این آتش شعر میخواندند.برای جمع آوری پارچه های کهنه، شماری از بچه ها را به محلات میفرستادند و آنها این شعر را میخواندند: ((مشعل دله ، وچا بمونه، کوچه دله، جم کاندنه مم سرسو ره، هر کس ندیه، دکفه کله)) که معنی آن اینگونه می باشد که :

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

1- لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
2- نظراتی را که حاوی توهین یا خلاف قوانین اجتماعی و اخلاقیست، منتشر نخواهد شد.

* نكته: نظرات اعضاي سايت كه به حسابشان وارد شده باشند، بدون نياز به تاييد منتشر خواهد شد.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لینکستان